Situace s koronavirem ve Wu-chanu se rychle rozvíjí a způsobuje problémy ve světové přepravě nákladu. Jsou náklady z Číny bezpečné? Jak organizovat práci v této situaci? Na tyto a další otázky odpoví Grzegorz Zdyběl, trade – line manažer společnosti AsstrA-Associated Traffic AG.
- Ovlivnil výskyt koronaviru v Číně přepravu zboží po trase Polsko-Čína-Polsko?
Situace v Číně a potřeba omezit šíření koronaviru jsou dnešní priority. Nejtěžší situace je v provincii Hubei, kde se nachází město Wuchan. Úkolem ochrany obyvatelstva je závislá na vládních službách a zaměstnavatelích, kteří jsou kvůli rostoucímu počtu případů nemocí nuceni přerušovat práci ve výrobních zařízeních.
Provincie Hubei má továrny hi-tech průmyslu a automobilového průmyslu. Již teď je zde viditelné snížení dopravy. Roste riziko, že v mezinárodní dopravě přijde obtížné období, zejména po obnovení výroby.
Cílem skupiny společností AsstrA je nabídnout nákladově a časově efektivní doručovací schémata. Kromě toho podporuje diverzifikované toky z jiných regionů světa, například z Jižní Koreje.
Silniční doprava se stává alternativou k letecké nebo železniční. Většina pravidelných dodavatelů pracujících na základě smlouvy má uvedenou klauzuli o „okolnostech vyšší moci“. Z tohoto důvodu mohou protistrany snížit pokuty plynoucí z předčasného dodání zboží do maloobchodních řetězců. Situace s hi-tech produkty a automobilovým průmyslem, které jsou dodávány prostřednictvím systému „just in time“ nebo „just in sequence“, je složitější. Díly jsou dodávány přímo na výrobní linky, takže doba dodání a zásoby jsou rozhodující pro kontinuitu další výroby.
- Jaká je současná situace s poptávkou po dodávce zboží z Číny?
Poptávka po dodávce zboží z Číny se nesnížila. Jde o snížení počtu zásilek v důsledku dostupnosti produktů na trhu a prodloužení období prázdnin v Číně. Tako země zůstává na vrcholu seznamu světových producentských zemí.
Zboží, které se kupuje například v Německu, se často vyrábí v Číně. Příkladem takových výrobků jsou ochranné masky. Dnes je kvůli epidemii v Číně znatelná jejich nedostatek. Nejprve se masky dodávají nemocnicím a lékařům. Čínské továrny často pracují ve 2-3 směnách, aby vyrovnaly potřebu dodávky zboží, ale stále se projevuje jeho nedostatek. Proto obchodní experti AsstrA hledají tyto produkty pro dodání do Číny.
- Je náklad z Číny bezpečný?
Nejdůležitější věcí je hygiena. Časté mytí rukou a přiměřený přístup ke stávající hrozbě, srovnatelný s virem SARS na přelomu let 2002/2003. V zájmu všeobecné bezpečnosti je důležité poskytnout včas informace o současné situaci v Číně.
Náklad není hrozbou. Nebezpečný je virus, který je přenášen vzduchovými kapičkami. Omezení šíření epidemie se proto stává globální prioritou.
- Jaký druh dopravy je dnes nejbezpečnější pro dodávku nákladu z Číny?
Je obtížné jasně určit nejbezpečnější způsob dopravy. Zdravý rozum a porozumění tomu, co je koronavirus, jakož i omezení jeho šíření, jsou pro účastníky dodavatelského řetězce prioritou. Od výrobců a dopravních společností až k příjemcům.
- Přijímá společnost AsstrA při zajišťování dopravy z Číny zvláštní bezpečnostní opatření?
Bezpečnost je prioritou jak pro zaměstnance AsstrA, tak pro zákazníky. Zaměstnanci skupiny společností vykonávají činnost v souladu s doporučeními hygienických inspekcí. Kromě toho lidé, kteří přijdou do styku s původní dokumentací a pracují během překládky, dezinfikují ruce produkty na bázi alkoholu.
- Některé čínské společnosti jsou uzavřeny do 29 února 2020 Očekáváte exportní rozmach po jejich otevření?
Tato možnost je proto reálná, proto je prioritou společnosti AsstrA zajistit účinnost současných dopravních systémů a nepřetržité zavádění nových. Kromě toho rozvoj dalších služeb. Proces obnovení plného fungování globálního dodavatelského řetězce může chvíli trvat. Situaci sledují odborníci ze skupiny společností, včetně odborníků z čínských zastoupení AsstrA. Tým dohlíží na obnovení výrobního procesu a hledá možnosti pro přístup k potřebnému zboží jak v Číně, tak v Evropě.