Udržitelný rozvoj je tématem budoucnosti. Poprvé byl tento termín uveden na Stockholmské konferenci OSN o životním prostředí, která se konala v roce 1972. „Udržitelný rozvoj“ se týká modelu hospodářského rozvoje, kterého je dosaženo bez vyčerpání přírodních zdrojů.
Udržitelný rozvoj ovlivňuje řadu průmyslových odvětví, včetně dopravní logistiky. Aby se snížil dopad emisí na životní prostředí, využívá většina logistických společností množství technologií: od speciálního softwaru, který vypočítává trasu s nejmenším podílem emisí do ovzduší, až po elektromobily a automobily s příslušnými ekologickými normami.
Podle statistik mezinárodní energetické agentury se automobilová, letecká, železniční a vodní doprava podílí v průměru 28% na vypouštění emisí CO2 do atmosféry. Silniční doprava tvoří 73% toxických emisí všech mobilních zdrojů. V důsledku složité situace v oblasti životního prostředí provádí evropský dopravní průmysl soubor opatření zaměřených na boj proti znečištění životního prostředí a snižování emisí toxických látek.
Podle Vladislava Alejnikova, vedoucího kvality, životního prostředí a bezpečnosti práce ve společnosti AsstrA-Associated Traffic AG, je lídrem v tomto seznamu opatření systém správní regulace.
„Zákony EU týkající se produkce CO2 od roku 2020 počítají s výběrem daní z Co2 a pohonných hmot, jakož i daní z kamionů, s ohledem na ujetou vzdálenost. Tento systém postupných aktivit zajišťuje roční snížení emisí CO2 z nákladních vozidel o 3% ročně. V roce 2030 vstoupí v platnost přísné požadavky, v nichž by se měl podíl emisí škodlivých látek snížit o 30% ve srovnání s rokem 2021. Toto opatření povede ke zvýšení nákladů na provoz starých vozidel a přispěje k urychlení procesu „ekologizace“ vozového parku.
Poplatek z nákladních vozidel v závislosti na ujeté vzdálenosti je dalším podnětem pro zefektivnění systémů dodávky nákladu. Zavedení poplatku vedlo ke snížení počtu najetých kilometrů těžkých nákladních automobilů, které v posledních třech desetiletích neustále rostly,“ uvedl Vladislav Alejnikov.
Logistické a dopravní společnosti vyvinuly další úsilí ke zvýšení produktivity: snížil se počet zbytečných cest a byl zaznamenán pokrok v environmentálním chování týkající se ojetých automobilů. Kromě toho došlo k přesměrování na silnice, které nejsou zpoplatněny, což ulehčilo velkým magistrálám.
„Skupina společností AsstrA se zavázala dodržovat opatření zaměřená na ochranu a zachování životního prostředí. Pro společnost je důležité, aby partneři také dodržovali stanovené požadavky. Se stejně cenově výhodnými možnostmi společnost upřednostňuje dodávky šetrné k životnímu prostředí,“ uzavřel Vladislav Alejnikov.