Práce na dálku za posledních pět let byla spojována hlavně s nezávislostí. V současné době se společnosti z různých průmyslových odvětví v důsledku vypuknutí epidemie v celosvětovém měřítku orientují na tuto formu práce. Zaměstnanci společností, které dosud nepraktikovaly home office, se musí přizpůsobit nové podobě řešení úkolů. Je nutné rozvíjet v sobě zvýšenou odpovědnost a samoorganizaci s povinným dodržováním pravidel kybernetické bezpečnosti.
Výhoda práce na dálku v mezinárodní skupině společností AsstrA se objevila dlouho před momentálním stavem nouze. Proto masivní přechod na „domácí režim“ práce probíhal hladce a „bezbolestně“ ve všech obchodních procesech.
O organizaci vzdálené práce, která umožňuje bezpečně a produktivně překonat šíření nebezpečného viru, mluví Dmitrij Lagun, generální ředitel mezinárodní logistické skupiny společností AsstrA.
Praxe práce na dálku se u AsstrA se objevila v roce 2008 Díky IT technologiím mohou zaměstnanci sloužit zákazníkům, komunikovat s dodavateli a vést videokonference z domova. Proto se nyní s nuceným přechodem některých kanceláří do domácího režimu neděje pro zaměstnance nic mimořádného. Pracovní postup se nemění. To je významné plus, protože se zde vyhneme zbytečnému stresu. Neboť v mnoha oblastech je atmosféra již tak napjatá, blízká panice.
První, kdo odešel do režimu home office, byli zaměstnanci kanceláře v Šanghaji - od ledna 2020 Od poloviny února začala na dálku pracovat kancelář v Bergamu. Následovaly kanceláře ve Varšavě, Vilniusu a Praze. Vedoucí poboček pečlivě sledují situaci v regionech, dodržují doporučení úřadů a rychle na ně reagují. V současné době přešly do režimu pracujících na dálku kanceláře AsstrA v Kyjevě a Almatě.
- S jakými problémy jste se setkali při přechodu na home office? Jak jste je překonali?
Výhodou bylo, že všichni přemýšleli o budoucnosti technologií a využití nových perspektiv už před 12 lety. Objektivními problémy jsou šířka pásma poskytovatelů internetu, budování vztahů s datovými centry, organizace duplikace komunikačních kanálů, stabilita systémů a rychlost odezvy.
To jsou úkoly, které je třeba vyřešit vybudováním centralizované IT infrastruktury. A samozřejmě - bezpečnost. Jsou zde na místě slova vděčnosti zaměstnancům IT služeb, kteří drželi krok s dobou, někdy zdánlivě byli i před ní. Ve spěchu nelze takové problémy kvalitativně vyřešit. Potřebujeme vyvážený přístup a přesvědčivé investice.
- Které nástroje pomohly přejít na režim práce na dálku?
Vážným podnětem k výstavbě nového systému byl přechod od automaticky zapsaných produktů k výkonnému externímu ERP systému. Nový pohled na IT architekturu. Díky tomuto promyšlenému kroku dnes společnost čelí novým výzvám naší doby.
-Jak z pohledu zaměstnavatele kompetentně organizovat práci na dálku?
Je důležité vybudovat motivační systém, který postaví výsledek do popředí. Což podpoří zapojení zaměstnanců do záležitostí společnosti. Při práci na dálku je to nesmírně důležité. Je nutné zavést proces sledování času, ve kterém se budou zobrazovat informace o zaměstnancích - kdo pracuje, kdo má odpočinek, kdo je nemocný, kdo je na dovolené nebo na služební cestě. Pokud to obchodní model vyžaduje, je užitečné vytvořit mechanismus pro hodnocení výkonnosti oddělení i osobních výsledků, pokud to byznys-model vyžaduje.
Přechod do režimu práce na dálku s minimálními ztrátami pomáhají i agile metody- schopnost pracovat s iteracemi a projektový přístup. Zaměstnanci a manažeři musí být schopni pracovat na dálku, zatímco zůstávají jedním týmem. Oddělení a pracovní skupiny by měly být připraveny na „virtuální“ schůzky a plánování.
Dnes je hlavní věcí zůstat v klidu. Všechno je řešitelné. V Číně situace trvala 2,5 měsíce, poté napětí v důsledku ústupu epidemie ustoupilo. Po karanténě se zaměstnanci pobočky v Šanghaji vrátili do práce jako i do většiny čínských společností. Situace se zde postupně normalizuje. Očekáváme, že v Evropě to nebude trvat déle. Tým AsstrA pokračuje v práci. Dnes je logistika nesmírně důležitá, protože někdo musí dodávat základní zboží do regálů obchodů a ke spotřebitelům.