Hlavním motivem pojištění je ochrana rizik. Rizikem se zpravidla rozumí pravděpodobnost výskytu nepříznivých následků nebo dopadů na objekty, cíle a úkoly, jakož i na zájmy. Toto je událost, které se subjekt snaží vyhnout nebo ji kompenzovat. Jinými slovy, jedná se o situaci, která je posuzována z hlediska pravděpodobnosti pojistné události a možného rozsahu poškození.
Rizika v logistice vznikají na všech úrovních dodavatelského řetězce. Spolehlivost poskytovatele logistiky přímo závisí na pojištění rizik. Díky tomuto nástroji se stará o blaho klientů a obchodních partnerů.
Nevyhnutelnost rizik je dána povahou přepravního podniku s nespočetným počtem heterogenních nepředvídatelných faktorů. Vzhledem k tomu, že pojištění má zaručit náhradu majetkových ztrát, je posouzení pravděpodobnosti poškození během přepravy jedním z primárních prvků plánování operací.
Pojištění v logistice je efektivní systém ochrany zájmů účastníků procesu. Například - pojištění nákladu. Tento program slouží k ochraně zboží během přepravy, stejně tak i na jednotlivých částech trasy, na dočasných skladovacích místech a během nakládky a vykládky.
Jak poznamenal Yurij Verbilovich, specialista oddělení náročných operací a pojištění v AsstrA, pojištění nákladu je oblíbeným typem pojištění mezi korporátními klienty.
„Zaměstnanci společnosti v roce 2019 uzavřeli 5 235 pojištění. Ve srovnání s rokem 2018 se počet snížil o 838 Zároveň se pojistná částka pro rok 2019 zvýšila a činila 520 milionů EUR. V roce 2018 se tento ukazatel zastavil na úrovni přibližně 385 milionů EUR.
Prohlášení, že logistická společnost nebo dopravce je výhradně odpovědný za škody a ztráty, se jeví jako chybné. V takových případech je povinností náhrady zpravidla na straně pojišťovny, “dodává Yurij Verbilovich.
Často se také setkáváme s pojištěním odpovědnosti účastníků během auto-přepravy zboží, kromě programu pojištění nákladu v době přesunu nebo skladování v dočasném skladu.
„Je důležité nemíchat tyto dva pojmy. Předmětem pojištění odpovědnosti účastníků auto- přepravy je povinnost dopravce nahradit škodu, ale pouze pokud k tomu dojde vinou přepravce. Kromě toho je limit odpovědnosti omezen: průměrně 10 eur za 1 kg hrubé hmotnosti poškozeného nákladu, “ komentuje Maksim Shkalenko, vedoucí pohledávek a pojištění v AsstrA.
Podle Vitalij Lazovskij, manažera bezpečnosti dodavatelského řetězce AsstrA, každá smlouva podepsaná na poskytování přepravních služeb obsahuje ustanovení o povinném sjednání pojištění odpovědnosti.
„Bez politiky s dostatečným pokrytím se dopravci nestanou partnery společnosti AsstrA. Navíc, někdy zákazníci takové pojištění sami vyžadují a stanoví limity pro nezbytné krytí. Podle některých smluv částky dosahují až 10 000 000 EUR,“ vysvětluje Vitalij Lazovskij.
Při pojištění nákladu v době přemístění nebo skladování je pojištěn majetkový podíl vlastníka nákladu. Takové pojištění je vydáno jak vlastníkem nákladu, tak přepravcem. Existují situace, kdy samotný přepravce pojišťuje náklad.
Vzhledem k tomu, že se zákazníci snaží minimalizovat náklady na logistiku, problematika doplňkového pojištění nákladu vyvstává nepravidelně. Pojištění nákladu se stává zásadním při přepravě vysoce likvidních nákladů a zboží se zvýšenými náklady.
„Jednoduše řečeno, samotný náklad je pojištěn z konkrétní hodnoty na faktuře. Limity se neuplatňují, a proto je škoda kryta až do 100% hodnoty nákladu. Nedochází vždy k tomu, že škodu způsobí přepravce. Pojištění nákladu lze nazvat „lékem“, i když v praxi existují výjimky. Například rizika spojená se zabavením zboží úřady nebudou pokryta, “uzavírá Vitalij Lazovskij.