Logistický průmysl hraje klíčovou roli jak v mezinárodním obchodu, tak v celosvětové ekonomice. Zatímco změny v odvětví dopravy postupně ovlivňují celkové obchodní klima, změna tržních faktorů může způsobit okamžité narušení prací logistických společností.
Rok 2020 nebyl snadným rokem kvůli pandemii korona viru, lokdaunech a hospodářskému poklesu. Rok 2021 zatím nebyl o moc jednodušší.
Na trzích stále doznívají ozvěny pandemického roku. Existují obavy z pokračujícího ekonomického poklesu, nových omezení a dalších obchodních potíží. Mezitím se skrytá poptávka po surovinách změnila v obrovské nákupní šílenství.
Odborníci na logistický trh hovoří o dalším super cyklu surovin. V minulém století již existovaly čtyři takové boomy. Poslední z nich byl pozorován v roce 1996 a vyvrcholil v roce 2008. Analytici investičních bank ve společnostech Goldman Sachs a JPMorgan věří, že současný náběh komodit překročí předcházející super cyklus. Index logistických manažerů předpovídá, že poptávka po surovinách bude nadále růst nejméně po dobu dalších 12 měsíců a zvýší ceny produktů a služeb - včetně těch, které souvisejí s logistikou.
Natalya Pavlovitskaya
„Zákazníci neúnavně objednávají suroviny. Snaží se nakupovat vše dopředu, maximálně využívat své zaměstnance a procesy a plánovat operace s měsíčním náskokem. Výsledkem je, že všechny tyto nákupy surovin zvyšují poptávku po přepravě a prudký pokles nabídky dostupných transportních prostředků. Ve srovnání s minulými narušeními je dopravní krize v roce 2021 komplexnější a její výsledek je nepředvídatelný,“ říká Natalya Pavlovitskaya, vedoucí německé divize AsstrA.
Průměrné tržní sazby pro pravidelnou silniční, námořní a železniční dopravu prudce vzrostly. Analytik Todd Fowler z KeyBanc Capital Markets předpovídá, že konečné ceny dopravních služeb vzrostou ve druhé polovině roku 2021 o 70% a letos porostou o 30% ve srovnání s rokem 2020.
Krize surovin však není jediným problémem ovlivňujícím logistický průmysl a ovlivňující poptávku po přepravě. Směnné kurzy a ceny pohonných hmot jsou také klíčovými makroekonomickými faktory. V posledních měsících ruský rubl posílil, zatímco odborníci předpovídají, že americký dolar bude pokračovat v současném sestupu až do roku 2024. Palivo, které hraje klíčovou roli v odvětví dopravy, je ze dne na den dražší. Odborníci předpovídají, že růst jeho cen se v příštích měsících zpomalí a v druhé polovině roku 2021 dosáhne maxima.
„Vzhledem k rostoucí poptávce po dopravě se přepravci, kteří před rokem uzavřeli své podniky, znovu začali vracet na trh. Někteří obnovují své vozové parky, zatímco jiní se rozšiřují a nakupují nová vozidla. Dnes mohou čekat na nové nákladní vozidlo až 7 -8 měsíců , zatímco předchozí průměrná čekací doba nepřesáhla 1,5–2 měsíce. Opravy a údržba vozového parku také trvají déle, protože zvýšená poptávka vedla k nedostatku náhradních dílů.“
Dnešní podmínky na mezinárodním trhu jsou nestabilní a dynamické. Prognózy jsou užitečné při krátkodobém a střednědobém plánování, ale nezaručují úspěch. Společnosti musí být schopny okamžitě reagovat na měnící se okolnosti. Od nerovnováhy poptávky a nabídky přes omezení a sankce až po přetížení na hranici EU-SNS je dnešní logistický trh plný výzev. I přesto je mezinárodní logistická společnost AsstrA připravena poskytovat klientům spolehlivé a nepřerušované přepravní služby.