Ve 4. čtvrtletí 2021 se očekává zvýšená poptávka po kontejnerové dopravě kvůli státním svátkům, Vánocům a čínskému Novému roku. Na základě předběžných informací z Maersk zůstane zájem o silniční, letecké, železniční a námořní dodávky v Asii zvýšený a poptávka po nákladní dopravě v Číně se před prázdninami zvýší o 10 %.
Nárůst případů koronaviru vedl k částečnému uzavření přístavu Ningbo-Zhoushan, jednoho z nejrušnějších uzlů kontejnerové dopravy na světě. Čínský přístav Yantian byl také nucen přerušit aktivity na více než měsíc během května a června taktéž kvůli propuknutí infekce. Přetížení přístavů a vysoké sazby za nákladní dopravu komplikují a zdržují plány logistiky globálních společností.
Podle čínské Všeobecné celní správy dosáhla hodnota obchodu se zbožím v zemi za prvních 8 měsíců roku 2021 3,827 bilionu, meziročně o 34,2 % více. Vývoz za období leden až srpen 2021 vzrostl o 33,7 % a dovoz o 34,8 %.
Obchod se zbožím mezi Ruskem a Čínou se ve stejném období meziročně zvýšil o 29,5 %. Čínský vývoz do Ruska vzrostl o 31,6 % a dovoz z Ruska o 27,8 %.
Podle čínského ministerstva dopravy odbavil přístav Šanghaj v roce 2020 45,3 milionu TEU. V první polovině roku 2021 již přístavem prošlo 22,9 milionu TEU, což je o 14 % více než ve stejném období roku 2020.
Kromě růstu kontejnerové přepravy dochází k silnému růstu čínské výroby samotných kontejnerů. Podle Drewry, poradenské společnosti pro námořní výzkum, vzrostla výroba suchých velkokapacitních kontejnerů v prvních šesti měsících roku 2021 na 3 miliony TEU (+235 %). Analytici se domnívají, že do konce roku to bude více než dvakrát vyšší než v roce 2020.
Vjačeslav Gural
"Dovozci a vývozci utrpěli během pandemie značné ztráty. Poslední odstávky a narušení v hlavních čínských přístavech jsou novou, nákladnou ranou pro globální dodavatelský řetězec. Od začátku třetího čtvrtletí jsou zpoždění stále významnější. Zboží není odesláno podle plánu kvůli nedostatku kapacity nákladní přepravy, nedostatku vybavení, špatnému počasí a nevyváženosti dodávek mezi importními a exportními kontejnery,“ říká Vjačeslav Gural, regionální ředitel asijských zemí ve společnosti AsstrA.
Ve 4. čtvrtletí bude poptávka po mezikontinentální železniční dopravě vyšší než loni. Za prvních osm měsíců roku 2021 bylo z Číny do Evropy vypraveno 10 052 nákladních vlaků, což představuje nárůst o 32 % oproti roku 2021. Do Evropy bylo odesláno 967 000 tun kontejnerového nákladu, o 40 % více než v roce 2020. Odborníci odhadují, že hranice budou přetížené po zbytek roku 2021 a v prvním čtvrtletí roku 2022.
"Silvestrovský shon, hlavní sezóna a další omezení související s pandemií uložená čínskými úřady rozhodně ovlivní plánování zásilek. Zákazníci by měli své zásilky naplánovat co nejdříve a vzít v úvahu možné prodloužení doby přepravy a doručení," pokračuje Vjačeslav Gural.
Pro zvládnutí této situace a zmírnění potenciálních negativních důsledků pro zákazníky AsstrA zavádí řešení zahrnující alternativní trasy k obcházení přetížených míst, nákup dalších kontejnerů a využití inovativních digitálních technologií.