Taťána Šeriková
Rok 2022 bude pro globální automobilový průmysl náročným rokem. Ke složitosti způsobené Brexitem, pandemií Covid-19 a přetrvávajícím nedostatkem polovodičových čipů se přidaly ekonomické důsledky vojenské invaze na Ukrajinu. Ekonomika České republiky a Slovenska je ve zvlášť složité situaci, protože je silně závislá na automobilovém sektoru.
Česká republika a Slovensko zůstávaly dlouhodobě lídry v automobilovém průmyslu. Tyto země jsou na 15. a 19. místě mezi největšími výrobci automobilů na světě a spolu s Německem, Španělskem a Francií tvoří významnou část automobilového průmyslu v Evropě.
Zdroj: https://autosap.cz/en/statistics/general-basic-overviews/
Český automobilový sektor je vysoce internacionalizovaný. Více než 90% českých automobilek je v zahraničním vlastnictví. Navíc více než polovina z 50 největších světových dodavatelů automobilů má své továrny v České republice. Hlavními výrobci automobilů v zemi jsou Škoda Auto/Volkswagen, PSA Peugeot Citroën/Toyota Motor Corporation a Hyundai.
Automobily a náhradní díly tvoří 20% českého exportu. Český automobilový průmysl tvoří více než 20% veškerého lokálně vyrobeného zboží, přímo zaměstnává přes 120 000 lidí a ročně vyrobí více než 1,3 milionu vozů. To znamená, že každých 23 sekund se v zemi vyrobí nové auto. Celkově je na tomto odvětví závislých 35% české ekonomiky.
Na Slovensku hraje automobilový průmysl v ekonomice ještě významnější roli. Tvoří 30 % veškerého exportu a zaměstnává přes 177 000 lidí. Tato země s přibližně 5,5 miliony obyvatel vyrobila v posledních letech více osobních automobilů než Itálie nebo Spojené království. Vzhledem k tomu, že populace každé z těchto zemí přesahuje 60 milionů lidí. Hlavními výrobci automobilů na Slovensku jsou Volkswagen Slovakia v Bratislavě, KIA v Žilině, PSA Peugeot Citroën v Trnavě a Jaguar Land Rover Slovakia v Nitře.
Od roku 2020 čelí globální automobilový průmysl bezprecedentním výzvám způsobeným Brexitem, globální krizí Covid a přetrvávajícím nedostatkem polovodičových čipů. Letos ji čekají nové výzvy. Podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se v lednu 2022 výroba osobních automobilů v České republice ve srovnání s předchozím rokem snížila o 11,4 % (na 92 657 vozů), což je nejnižší hodnota za daný měsíc od roku 2010.
Problémy průmyslu zhoršuje i pokles exportu v důsledku invaze na Ukrajinu. Škoda Auto, největší český výrobce automobilů a divize koncernu Volkswagen, krátce po vypuknutí nepřátelství oznámila stažení z ruského trhu. Podle magazínu Autovista24 byla pozastavena výroba v ukrajinském závodě Škoda, který vyrábí modely Fabia, Superb, Karoq a Kodiaq.
Podle The Wall Street Journal, Volkswagen pozastavil práce ve dvou svých ruských závodech a přestal vyvážet produkty značek Volkswagen, Audi, Škoda, Porsche a Bentley do Ruské federace (prohlášení skupiny Volkswagen v Rusku).
Podle agentury Reuters přijali podobná opatření i další světoví výrobci automobilů. Mercedes-Benz Group plánuje zachránit svůj podíl v ruském KAMAZ, zatímco GM a další výrobci luxusních automobilů, jako je Jaguar, zastavují vývoz do Ruska. Ford, Renault, BMW a AB Volvo pozastavují část své výroby v zemi.
„Rusko bývalo pro mnoho automobilek jedním z nejdůležitějších prodejních trhů, takže jeho odchod bude mít vážné finanční důsledky,“ komentuje Taťána Šeriková, ředitelka pobočky AsstrA v Praze, „invaze na Ukrajinu výrazně ovlivnila evropskou ekonomiku, a to především z hlediska přerušení dodávek. V důsledku sankcí navíc v celé Evropě vzrostly ceny pohonných hmot a elektřiny.
Globální automobilový průmysl prochází obrovskými změnami. Důsledky války se dotýkají celého odvětví, které už v posledních letech zažilo těžké časy kvůli Brexitu, krizi Covid-19, nedostatku čipů a také politickému tlaku na přechod na zelenou energii. Českou republiku a Slovensko, jejichž ekonomiky jsou na tomto sektoru silně závislé, čeká obzvláště těžká zkouška.“
Autor: Agnieszka Krzepkowska.