Andrej Ivanov-Kolakovskij
V tomto rozhovoru regionální ředitel AsstrA EU Andrzej Iwanow-Kołakowski popisuje aktuální podmínky na logistickém trhu.
Současný stav dopravního průmyslu je výsledkem událostí posledních dvou let. Během krize COVID-19 došlo k revoluci v logistice. Téměř přes noc byly narušeny dodavatelské řetězce po celém světě. Dopravní průmysl si musel najít své pevné místo tváří v tvář výzvám, jako jsou zesílené hraniční kontroly, zablokované přístavy a prudce rostoucí sazby za přepravu. A právě když se zdálo, že se věci vracejí k normálu, byla zasažena ruskou invazí na Ukrajinu, inflací a rostoucími cenami pohonných hmot. Tyto nejnovější faktory stačí k tomu, aby způsobily významnou krizi, podobně tomu, co bylo předtím.
Nové obzory
Odvětví logistiky je vždy tam, kde jsou globální ekonomické změny viditelné jako první. Současná situace je složitá, ale není třeba panikařit. V Evropě je toto odvětví široké a hluboké a dobrá logistická společnost v něm může vždy najít nové zákazníky.
Na základě našich nedávných finančních výsledků vidíme, že klienti hledají nové cesty nejen do EU, ale také na Střední východ a do Asie. Zaznamenali jsme o 16 % více zakázek na přepravu mezi ČR do Německa, o 487 % více mezi Francií a Tureckem, o 343 % více mezi Čínou a Tureckem, o 248 % více mezi Čínou a Německem a o 52 % více mezi Německem a Rumunskem.
Objednávky jsou na každý způsob dopravy, který nabízíme. Ve srovnání s rokem 2021 jsme v roce 2022 měli o 17 % více objednávek námořní dopravy, o 30 % více objednávek letecké dopravy, o 68 % více objednávek železniční nákladní dopravy a o 22 % více objednávek silniční nákladní dopravy.
A pokud jde o naše zákazníky samotné, vidíme větší poptávku po našich službách z různých zemí, včetně Singapuru, Japonska, Brazílie a Kanady.
Sečteno a podtrženo
Musíme si uvědomit, že skokový nárůst cen surovin, paliv, energií a dalších položek žene mzdy a provozní náklady nahoru. Zvýšená poptávka umožňuje přenést většinu těchto nákladů na zákazníka, ale pro udržení rovnováhy neustále pracujeme na optimalizaci procesů a inovativních řešeních. Od začátku roku jsme otevřeli nové pobočky v Německu, Gruzii, Bulharsku a Španělsku. Také jsme přidali prostor v našem skladu. Naším cílem je zkrátit dodavatelské řetězce a jako přirozený důsledek vytvářet další úspory pro zákazníky. Rostoucí popularita elektronického obchodování, nearshoring výroby blíže Evropě a model řízení skladových zásob just-in-case ukazují na pokračující růst v odvětví logistiky, i když jsou podmínky na trhu náročné.
Pro evropské hospodářství a celý dopravní průmysl existují vážné překážky a také vzrušující příležitosti. Obchod s východními trhy klesá, ale další trhy mají velký potenciál.
Obrat AsstrA za první pololetí roku 2022 dosáhl 243 milionů EUR, o 27 % více než v roce 2021. Hrubý zisk korporátní skupiny vzrostl o 117 % z celkem 85 000 zásilek uskutečněných během prvních šesti měsíců roku.
Autor: Aneta Kovalchik.