Řízení dodavatelského řetězce často zahrnuje značná rizika. Neustále se vyvíjející ekonomické a politické prostředí spolu s celou řadou dalších faktorů často vedou k nepředvídatelným okolnostem s těžko odhadnutelnámi dlouhodobými důsledky pro logistický průmysl.
Řada krizí ve druhém čtvrtletí roku 2022 vyvolala změnu konfigurace toků zboží prakticky ve všech odvětvích. Analytické oddělení AsstrA zde sestavilo seznam nejdůležitějších faktorů, které v současnosti ovlivňují distribuční procesy.
Inflace v Eurozóně
Podle údajů Eurostatu činila roční míra inflace harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP) v eurozóně v červnu 8,6 %, z 8,1 % v květnu a 7,4 % v dubnu letošního roku. V celé Evropské unii se míra inflace zvýšila z 8,8 % v květnu na 9,6 % v červnu.
Tento růst byl podpořen především rostoucími cenami energií a potravin. Nejvyšší roční míra inflace byla zaznamenána v Estonsku 22 %, Litvě 20,5 % a Lotyšsku 19,2 %. Růst cen energií v červnu činil 55,99 %, ve srovnání s 56,80 % v květnu a 54,11 % v dubnu. Ceny elektřiny vzrostly o 49,0 %.
V blízké budoucnosti zůstane tlak na ceny vysoký kvůli rostoucím cenám ropy a plynu a také potravin. Ruská invaze na Ukrajinu v kombinaci s globálním ekonomickým oživením a nedostatkem dodávek také způsobila zvýšení cen.
Očekává se, že rostoucí inflace dále zvýší ceny pohonných hmot, nových nákladních vozidel a příslušenství. Inflace zůstane podle prognóz vysoká až do konce roku.
Rekordně vysoké ceny pohonných hmot
Vlivy inflace vedly ke zvýšení cen nafty v prvním čtvrtletí a na začátku druhého čtvrtletí roku 2022. Invaze na Ukrajinu a omezení dodávek ropy do evropských zemí zvýšily tlak na ceny. Podle Evropské komise dosáhla průměrná cena automobilové nafty k 20. červnu 2,031 eura za litr, což je o 5 % více než v prvním čtvrtletí roku 2022 a o 51 % více než o rok dříve. Největší meziroční nárůsty byly zaznamenány v Německu, Itálii, Francii, Estonsku, Rakousku, Rumunsku a Litvě.
Vysoké náklady na palivo jsou hlavním problémem, kterému čelí trh silniční nákladní dopravy v Evropě. Kvůli poklesu spotřeby ropných produktů z Ruska mají ceny nafty ve třetím čtvrtletí roku 2022 růst.
Některé východoevropské země se potýkají se sociálním napětím způsobeným vysokými cenami pohonných hmot. Chorvatsko zmrazilo ceny pohonných hmot, zatímco Slovinsko se potýkalo s problémy s dodávkami. Maďarsko a Slovinsko omezily ceny a dopravci, občané a vládnoucí strana vznesli požadavky na rumunskou vládu, aby je následovala. Rumunští řidiči využívají sociální sítě k organizování protestů a paralyzování dopravy na čerpacích stanicích, protože ceny pohonných hmot od začátku roku vzrostly o 150 %.
Vlna stávek v Evropě
Ve druhém červnovém týdnu ekonomickou situaci v Evropě zkomplikovaly stávky dělníků z přístavů v německých přístavech Hamburk, Bremerhaven, Brémy, Wilhelmshaven a Emden. Stávky byly důsledkem zvýšení mezd, které neodpovídalo míře inflace 7,9 %. Ústřední svaz německých provozovatelů přístavů (ZDS) vyjádřil svou nelibost nad tím, že vyjednávání o mzdách se časově shodovalo se zpožděním v dodavatelských řetězcích v Evropě a úzkými místy v železniční nákladní dopravě.
Se stávkami se potýká i Belgie. Odborový svaz pracovníků námořní dopravy (BTB-ABVV) svolal na 20. června národní protest v Bruselu. Účastníci požadovali zvýšení mezd a změny stávajících zákonů.
27. června stávkovali i francouzští řidiči kamionů, aby získali vyšší mzdy. Organizátoři vyzvali účastníky, aby blokovali městské průmyslové zóny.
Předpovídala se vlna bankrotů
Invaze na Ukrajinu zkomplikovala procesy udělování a prodlužování legálního pobytu ukrajinských řidičů zaměstnaných polskými dopravci v EU. Pokud se situace do konce roku nenormalizuje, 100 000 pracovníků mezinárodní silniční dopravy nebude mít řádnou dokumentaci, několik tisíc dopravců bude čelit bankrotu a nabídka polských dopravních služeb se zmenší o třetinu.
Na rozhodnutí o prodloužení víz také čeká více než 30 tisíc řidičů z jiných zemí včetně Běloruska. Předpisy polského ministerstva infrastruktury navíc vedou k potížím při získávání dokumentace pro silniční dopravu.
Registrace citlivého nákladu v Rumunsku
Od 1. července 2022 zavedla rumunská vláda povinnost registrovat zboží s vysokým daňovým rizikem, tedy alkoholické nápoje. Informace o odesílateli a příjemci, místě nakládky a vykládky, dopravním prostředku, druhu, množství a jednotce intermodální přepravy (ITU) přepravovaného zboží musí být sledovány v národním systému RO e-Transport.
Nedodržení nových pravidel bude mít za následek pokuty v rozmezí od 4 000 do 25 000 EUR, které zvýší náklady dopravců.
Čína vs. USA
Geopolitické napětí kolem Tchaj-wanu vzrostlo. Američtí lídři naznačili, že jsou připraveni podpořit Tchaj-wan, pokud Peking proti ostrovu použije vojenskou sílu. Americká vláda také usiluje o užší vojenskou spolupráci s Jižní Koreou a o zapojení země do Quadrilateral Security Dialogue (QUAD), strategické bezpečnostní iniciativy Japonska, Austrálie, Indie a Spojených států.
Autor: Kamila Rynkiewicz.