Dmitri Krolov
V dnešním ekonomickém prostředí zůstává rozvoj elektrické mobility prioritou. Důvodem je rostoucí povědomí spotřebitelů o životním prostředí, přírodní a klimatické podmínky a technologický pokrok. Změny na automobilovém trhu představují příležitosti a výzvy pro řadu společností.
Začněme statistikou
Podle Evropské asociace výrobců automobilů vzrostly prodeje elektromobilů v Evropské unii ve druhém čtvrtletí letošního roku na 9,9 % všech registrací osobních automobilů. Podíl hybridních vozů činil 8,7 % ve srovnání s 8,4 % ve druhém čtvrtletí roku 2021, a to i přes pokles počtu prodaných kusů. Za stejné období se výrazně snížil počet vozů s benzínovými a naftovými motory na 55,8 % trhu.
Za stejné období se počet registrovaných bateriových elektrických vozidel (BEV) v EU zvýšil o 11,1 %. Španělsko a Francie vykázaly dvouciferný nárůst podílu na trhu BEV o +22,0 % a +18,6 %. Itálie a Německo zaznamenaly ztráty ve výši -19,6 % a -0,5 %.
Počet plug-in hybridních elektromobilů na trhu vzrostl, a to i přes dvouciferný pokles prodeje o -12,5 %. Výjimkou je Španělsko (+11,3 %).
Prodej hybridních elektrických vozidel v Evropské unii se ve druhém čtvrtletí roku snížil o 2,2 %. Díky výraznému poklesu prodeje vozů s tradičními motory se však podíl hybridních elektromobilů celkově zvýšil o 22,6 %. Čtyři největší trhy EU vykázaly protichůdné výsledky. Vzestupný trend byl zaznamenán ve Francii a Španělsku (+7,2 %, resp. +2,7 %), sestupný trend byl zaznamenán v Itálii a Německu
(-9,3 % a -6,5 %).
Výzvy pokračují
Silnice používané vozidly na elektrický, vodíkový nebo plynový pohon musí být klasifikovány jako takzvané „zóny čisté dopravy“. V mnoha případech však musí být ještě vyvinuta legislativa, která by tuto problematiku regulovala. Dnes se mnoho základního zboží přepravuje po silnici a poptávka po těchto službách stále roste. Majitelé vozových parků, výrobci nákladních vozidel a dodavatelé energií se stále více zaměřují na dekarbonizace sektoru silniční dopravy I tak zůstává snižování emisí CO2 velkou výzvou.
Aby se elektrická mobilita stala široce životaschopnou, musí se v tomto odvětví zlepšit jak technologie vodíkových palivových článků, tak související kompetence pracovníků. Roamingová řešení musí být rovněž zavedena na podporu infrastruktury sítě veřejných dobíjecích stanic.
Logistický sektor hraje klíčovou roli v dnešní ekonomice a má významný dopad na globální změnu klimatu. Aby pomohla chránit životní prostředí a snížit uhlíkovou stopu průmyslu, AsstrA vytvořila seznam cílů udržitelnosti, kterých má být dosaženo do roku 2030.
"Dopravní průmysl má významný dopad na životní prostředí. S ohledem na potřeby zákazníků a Cíle udržitelného rozvoje stanovené OSN se snažíme do roku 2030 snížit naše emise CO2 o 50 procent." říká Dmitri Krolov, manažer udržitelného rozvoje ve společnosti AsstrA. "Tento cíl je úzce integrován s našimi plány hospodářského a sociálního rozvoje. Abychom toho dosáhli, jsme:
- důraz na způsoby dopravy šetrné k životnímu prostředí,
- používání vozidel s nejvyšším ekologickým hodnocením,
- upřednostňování dodavatelů s nákladními vozy na alternativní paliva,
- zavádění IT řešení, která snižují emise CO2, a
- školení zaměstnanců o osvědčených postupech ochrany životního prostředí."
Autor: Kamila Rynkiewicz.