Ekaterina Lis
Farmaceutický trh v posledních několika letech dynamicky roste z velké části kvůli krizi Covid-19. Působení v tomto lukrativním odvětví však zahrnuje značné riziko a odpovědnost, zejména pokud jde o přepravu produktů. Zásilky zdravotnických a farmaceutických produktů se řídí zvláštními právními a přepravními požadavky.
Globální farmaceutický logistický trh měl v roce 2021 odhadovanou hodnotu 78,5 miliardy USD a předpokládá se, že v letech 2022 až 2030 bude mít roční růst hodnoty 8,6 %. Pandemie koronaviru vedla k inovacím ve farmaceutické logistice a měla rozhodující, ale krátkodobý dopad na průmysl.
V rámci boje proti šíření Covid-19 se vlády po celém světě snažily zlepšit přístup ke zdravotnickým zařízením a léčivům. Logistické společnosti vyvinuly stabilní dodavatelské řetězce, tak aby byly vakcíny snadno dostupné pro každého. Farmaceutický trh pohání nové virové kmeny a poptávka po nové léčbě.
Rostoucí poptávka po lécích
Růst trhu také způsobuje zvýšenou poptávku po volně prodejných lécích, jako jsou vitamíny a minerály, léky proti kašli a nachlazení, potravinové doplňky a dermatologické produkty. Rostoucí význam sanitních služeb a také vytváření centralizovaných distribučních kanálů snižujících náklady dále zvyšují poptávku ve farmaceutické logistice.
Farmaceutické společnosti stále častěji outsourcují balení a označování. Farmaceutický průmysl roste na rozvíjejících se trzích v subsaharské Africe a Jižní Americe. Výrobci léků si vybírají místní poskytovatele logistických služeb se zkušenostmi ve farmaceutickém průmyslu. Nestandardní procesní kontroly a nízká úroveň kvality služeb však zůstávají vážným rizikem pro výrobce léků. Poskytovatelé logistiky sloužící farmaceutickému sektoru musí splňovat složité průmyslové a zákonné požadavky.
Správná distribuční praxe stanoví požadavky na správné skladování a přepravu farmaceutických produktů mezi zeměmi EU. Norma definuje jednotný přístup k velkoobchodní distribuci léčiv tak, aby byla zajištěna odpovídající úroveň kvality a bezpečnosti v celém dodavatelském řetězci, od výrobců přes maloobchodní sítě až po zdravotnická zařízení.
Teplota je nejdůležitější
Léčiva musí být přepravována při vhodných teplotách. I malé změny úrovně světla nebo vlhkosti mohou ohrozit celou šarži produktů. Vakcíny citlivé na teplotu se přepravují bez speciálního obalu při teplotě vzduchu do 25 °C po dobu přepravy až 60 minut. V ostatních případech se používá zdravotní termotaška, molitanový box s chladící podložkou, nebo termoska. Maximální doba pro udržení dostatečně nízké teploty v izotermickém obalu je 24 hodin.
Teplotní rozsahy pro přepravu léčiv jsou od 2 °C do 8 °C, 8 °C až 15 °C a 15 °C až 25 °C. Volba vhodného teplotního rozsahu závisí na požadavcích na konkrétní farmaceutický typ.
"Při přepravě zdravotnických prostředků zákazníci často požadují dodržování teplotního režimu. Toto dodržování je možné díky použití snímačů teploty, vestavěného fixačního zařízení termofonu a kontroly úrovně vlhkosti a osvětlení. Silniční doprava je cenově výhodná Chladničky jsou pevně utěsněny, aby jimi neprocházelo žádné světlo, a tovární balení je přizpůsobeno příslušným požadavkům na průsvitnost,“ říká Ekaterina Lis, manažerka průmyslového rozvoje v Asstra Pharma Logistics.
Letecká a námořní přeprava léků
Do roku 2030 zvýšená poptávka po námořní a letecké přepravě léků významně ovlivní rozvoj farmaceutického průmyslu. Námořní přeprava může snížit požadavky na personál, snížit náklady na přepravu až o 80 % a zmenšit uhlíkovou stopu logistických operací. Použití letecké dopravy pro doručení léků na velké vzdálenosti snižuje dodací lhůtu a riziko poškození produktu.
"Naši zákazníci z farmaceutického průmyslu k nám přicházejí pro pomoc s vývojem komplexních logistických schémat, která zahrnují překládku, multimodální silniční/letecké nebo silniční/námořní dodávky, dočasné skladování v našem skladu v Błonie, celní odbavení a poradenství v oblasti pojištění. Léčiva přepravujeme různými způsoby dopravy v závislosti na dostupném čase pro přepravu, preferencích nákladů a požadované kvalitě doručení. Letecká doprava je považována za jeden z nejbezpečnějších způsobů dopravy. Doručování po železnici se používá zřídka, protože existuje vysoké riziko poškození produktu. Většina produktů používaných v farmaceutický a lékařský sektor se v současnosti přepravuje po silnici,“ dodává Ekaterina Lis.
Od roku 2019 do roku 2021 společnost AsstrA zaznamenala každý rok v průměru o 18,8 % více objednávek farmaceutických zásilek spolu s průměrným ročním nárůstem obratu o 27,6 %. Léky, lékařské vybavení a dekorativní kosmetika jsou nejoblíbenějším nákladem v této kategorii. Mezi nejoblíbenější doručovací koridory patří Itálie-Turecko, Německo-Polsko a Polsko-Litva.
Autor: Kamila Rynkiewicz.