Botond Kovacs-Mate
Janusz Bulinski
Anna Smirnova
Globální ekonomika se potýká s rostoucí inflací a klesající poptávkou po dovozu a vývozu. Zatímco Evropa přijímá opatření k boji proti rostoucím cenám energie a své energetické závislosti na Rusku, Spojené státy čekají na dopady snížení spotřebitelských výdajů, inflace a zvýšení úrokových sazeb. Odborníci z mezinárodní dopravní a logistické společnosti AsstrA-Associated Traffic AG komentují, jak dnešní makroekonomická situace ovlivňuje trh námořní dopravy mezi USA a Evropou.
„Existuje řada problémů, které ovlivňují náklady na dopravu a dodací lhůty. Sezónnost, pokles nabídky zboží na export a nižší spotřebitelská poptávka v důsledku inflace způsobují pokles cen námořní dopravy. I tak zůstávají sazby extrémně zvýšené ve srovnání s tím, co byly před pandemií,“ říká Botond Kovacs-Mate, ředitel pobočky AsstrA Hungary.
Rostoucí ceny ropy se přímo promítají do vyšších cen nafty. Ceny nafty v USA oproti loňskému roku výrazně vzrostly a pravděpodobně porostou. Tyto náklady by mohly být přeneseny na odesílatele, což by mezinárodní přepravu ještě prodražilo. Navzdory zvýšeným sazbám se kapacita do az USA a Evropy postupně vrací a stále existuje velká poptávka.
„Pro přepravu ze Spojených států je stále vyžadována rezervace předem až na šest týdnů. Přestože se dostupnost plavidel ve velkých přístavech zlepšila, problémem zůstává nedostatek kontejnerů. Zatímco poptávka po námořní dopravě zůstává konstantní, došlo ke změně v objemech exportu, což může pomoci zmírnit přetížení přístavních terminálů,“ dodává Janusz Bulinski, vedoucí námořní přepravy AsstrA v Gdaňsku.
„Přetížení je problémem všech hlavních přístavů po celém světě. Infrastruktura, do které se v posledních několika letech neinvestovalo téměř vůbec, je přetížená. V okolí přístavů došlo k růstu měst a není prostor pro rozšiřování skladišť nebo železničních terminálů. Nelze očekávat, že se situace rychle zlepší,“ zdůrazňuje Anna Smirnova, vedoucí AsstrA IPL UK. „Nedávné přístavní stávky v Liverpoolu neudělaly významný rozdíl, protože už tak složitá situace se nemohla o moc zhoršit. Přesto se v britských přístavech a některých severoevropských přístavech, jako je Rotterdam a Antverpy, stále očekává nahromadění nevyřízených služeb. Pro srovnání, průměrná doba strávená loděmi v přístavech Hamburk a Bremerhaven je nyní devět dní, což je výrazný nárůst oproti předchozím letům,“ uzavírá Anna Smirnova.
Autor: Aneta Kovalchik.