Natalií Iwanowou-Kolakowskou
Svět čelí globální potravinové krizi způsobené pandemií Covid-19 a rostoucími cenami pohonných hmot. Úplná invaze na Ukrajinu zhorší krizi pro miliony lidí a zvedne ceny potravin a elektroniky po celém světě, uvádí zpráva zveřejněná OSN.
Abychom více informací o tom, jak budou globální dodavatelské řetězce ovlivněny zablokovanými námořními trasami, a jak je možné použít nástroje spojené s logistickým průmyslem k řešení výzev nové reality, o tom jsme hovořili s Natalií Iwanowou-Kolakowskou, zástupkyní regionálního ředitele pro země EU v AsstrA.
Krize
„Dnešní potravinová krize vznikla hlavně kvůli třem faktorům: za prvé, v roce 2021 došlo ke klimatickým katastrofám, jako jsou sucha v Severní a Jižní Americe, záplavy v Austrálii a abnormální horko v Evropě. Za druhé, došlo k narušení dodavatelského řetězce způsobeného Covid-19 a oficiálními reakcemi, jako je politika „nulové tolerance“ ČLR. Za třetí, rozsáhlá invaze na Ukrajinu vyslala ekonomické „šokové vlny“ do celého světa.
Poté, co začala invaze na Ukrajinu, ruské námořnictvo uvalilo blokádu tamních přístavů a fakticky zmrazilo 20 milionů tun obilí, kukuřice a slunečnicového oleje určeného na export. Zástupci řady zemí, mezinárodních asociací a nezávislých organizací pracovali na identifikaci alternativního dopravního řešení již měsíce. Mezi hodnocenými možnostmi vývozu obilí bylo schéma dodávek automobilů a železnic z jižních oblastí Ukrajiny do polského přístavu Gdaňsk, odkud by mohl být náklad odeslán lodí do Afriky. Během hlavní sezóny v srpnu 2022 bylo vyvezeno 4,6 milionu tun obilí, z toho 3 miliony po moři. Zbývajících 1,6 milionu tun obilí bylo posláno po silnici, železnici nebo lodí po řece Dunaj.
Rozdíl mezi železničními rozchody používanými na Ukrajině a v EU komplikuje alternativní schémata dodávek. Kromě toho je počet přepravců obilí v Evropě omezený a v době sklizně je sotva dostatek vyhrazených vozidel pro přepravu obilí vyprodukovaného v EU. V tomto ročním období vyžaduje zvýšený objem optimalizaci nosnosti a větší počet nosičů obilí. Jejich výroba vyžaduje čas, energii a peníze.
Prioritou zůstává zlepšit efektivitu ukrajinských hraničních přechodů, například zlepšením dostupnosti veterinárních lékařů a vybudováním dočasných skladů na ukrajinské hranici.
Obilí z Ukrajiny
Podle prohlášení zveřejněného v The Guardian bude do konce první poloviny roku 2023 do řady afrických zemí vysláno až 60 ukrajinských nosičů obilí, aby se zabránilo hladovění v nejchudších zemích kontinentu.
Vládní agentury, nevládní organizace a soukromé korporace budou spolupracovat na tomto schématu poskytování. První tři lodě mají být odeslány z Oděsy do Súdánu, Somálska a Jemenu. Pilotní loď financovaná Německem již odjela do Etiopie.
AsstrA-Associated Traffic se sídlem ve Švýcarsku pokračuje ve vývoji doručovacích schémat, přizpůsobování logistických nabídek požadavkům trhu a nalézání individuálních řešení pro každého firemního klienta, i když je výhled trhu nejistý.
Autor: Anastasia Onoshko.