V posledních měsících se představitelé dodavatelského řetězce museli potýkat s celou řadou právních, ekologických, politických a sociálních problémů. Analytická divize AsstrA sdílí, které z těchto problémů měly klíčový dopad na logistický trh ve druhé polovině roku 2022.
Ceny dopravy stoupají
Každý rok vrcholí logistická aktivita během čtvrtého čtvrtletí. V této době se zvyšuje počet objednávek přepravy a ceny za jejich plnění. V roce 2022 ke zvýšení sazeb dále přispěly rostoucí ceny paliva, nedostatek řidičů a ruská invaze na Ukrajinu. V nabitém předprázdninovém období se také snižuje dostupnost dopravní obslužnosti. V roce 2022 však TIMOCOM zaznamenal opačný trend, kdy snížená evropská produkce vedla k větší dostupné kapacitě a menšímu počtu problémových míst.
Ve druhém čtvrtletí roku 2022 se průměrné sazby za přepravu zvýšily o více než 45 % ve srovnání s prvním čtvrtletím a zůstaly na stejné úrovni ve třetím čtvrtletí. Jak bylo očekáváno, ve čtvrtém čtvrtletí došlo k 3% nárůstu oproti druhému čtvrtletí.
Ve třetím čtvrtletí roku 2022 smluvní sazby dosáhly 129,7 indexových bodů, což je nárůst o 5,4 bodu oproti předchozímu čtvrtletí a nárůst o 19,6 bodu oproti předchozímu roku. Spotové sazby byly 142,6 bodu, což je nárůst o 6,0 bodu oproti předchozímu čtvrtletí a 26,4 bodu oproti předchozímu roku.
Pokles obchodu a výroby na začátku roku 2023 může vést k mírnému snížení přepravních sazeb. Tento pokles však může být kompenzován změnami cen pohonných hmot v důsledku prodloužení embarga EU na dovoz ropných produktů z Ruska. Zákaz vstoupí v platnost 5. února 2023. Je také těžké odhadnout, jak moc se zvýší inflace.
Ekonomický propad v Evropě
V září zaznamenal zpracovatelský sektor hospodářský pokles s dalším poklesem poptávky a zvýšeným tlakem na ceny. Index nákupních manažerů v eurozóně (PMI) společnosti S&P Global klesl na 48,4 ze srpnových 49,6, což naznačuje pokles výroby v eurozóně.
Na konci třetího čtvrtletí dvě největší ekonomiky EU, Francie a Německo, zaznamenaly prudce se zhoršující výrobní kapacitu. PMI těchto zemí byly na nejnižších úrovních od začátku krize Covid-19 v první polovině roku 2020.
V září také poklesl počet nových zakázek. Potíže v dodavatelském řetězci narušily výrobní procesy a poklesla nedokončená výroba kvůli nižší celosvětové poptávce. Vysoké náklady na elektřinu způsobovaly občasné prostoje ve výrobním sektoru.
V listopadu index PMI vzrostl na 47,8 z říjnových 47,3, což byla nejnižší úroveň za 23 měsíců po čtyřech předchozích měsících po sobě jdoucích poklesů produkce, což podle PMI naznačuje větší pravděpodobnost, že se eurozóna propadne do recese. Energetická krize v Evropě, která dopadá zejména na výrobní sektor, navíc prohlubuje hospodářský pokles.
Růst cen energií ve čtvrtém čtvrtletí ovlivnil nákladovou zátěž podniků. Evropské společnosti omezily nebo úplně zastavily výrobu, například ve sklářském průmyslu ve Francii, ocelářském průmyslu ve Španělsku a odvětví hnojiv v Polsku. Hrozba platební neschopnosti firem roste.
Podle barometru obchodu se službami Světové obchodní organizace z 22. prosince 2022 obchod se službami ve čtvrtém čtvrtletí poklesl a pravděpodobně zůstane slabý na začátku roku 2023. Index barometru za říjen klesl na 98,3, což je mírně pod základní úrovní 100 resp. výrazně nižší než jeho předchozí úroveň 105,5 v jeho poslední publikaci v červnu. Nejodolnější vůči zpomalení globální ekonomiky byly finanční služby (s indexem 107,8). Nad klesajícím trendem byly indexy osobní letecké dopravy (105,2) a informačních a komunikačních služeb (103,2). Největší pokles zaznamenaly stavební služby, kontejnerová doprava a PMI s indexy 92,9, 92,8 a 91,1.
Pokles obchodního obratu mezi EU, Ukrajinou a SNS
Ve třetím čtvrtletí roku 2022 byl objem silniční přepravy zboží z Evropské unie do SNS o 1 % nižší ve srovnání s druhým čtvrtletím a o 16 % nižší ve srovnání s rokem 2021. Vývoz zboží z EU do Ruska se snížil o 26 %. mezičtvrtletně. Naproti tomu vývoz do Běloruska se mezičtvrtletně zvýšil o 3 %, zatímco vývoz na Ukrajinu vzrostl o 21 %. Tok zboží z Evropy do Kazachstánu se snížil o 8 % a do Uzbekistánu o 4 %.
Dovoz zboží ze zemí SNS do Evropy se mezičtvrtletně snížil o 1 % a meziročně o 38 %. Mezičtvrtletně klesl dovoz z Ruska o 65 %, z Běloruska o 71 %, z Ukrajiny o 26 % a z Kazachstánu o 63 %, zatímco dovoz z Uzbekistánu vzrostl o 31 %.
Omezení obchodu mezi EU a Ruskem a Běloruskem uvolnilo kapacitu na těchto trasách, které lze využít pro další zásilky do Uzbekistánu, Kazachstánu a Ukrajiny.
Inflace je stále vysoká
Trvale vysoká inflace vytváří tlak na náklady na dopravu. V listopadu 2022 činila roční míra inflace v eurozóně 10,1 % ve srovnání s 10,6 % v říjnu. O rok dříve to bylo 4,9 %. Míra inflace se v posledních měsících roku 2022 mírně zpomalila, ale zůstává na nejvyšších úrovních za posledních 10 let.
Nejvyšší meziroční sazby byly zaznamenány v Maďarsku (23,1 %), Lotyšsku (21,7 %), Estonsku a Litvě (po 21,4 %), České republice (17,2 %) a Polsku (16,1 %).
V eurozóně v listopadu vzrostly ceny energií (+34,9 % oproti +41,5 % v říjnu), potravin, alkoholu a tabáku (+13,6 % oproti +13,1 % v říjnu), neenergetického průmyslového zboží (+ 6,1 %, stejně jako v předchozím měsíci) a služby (+4,2 %, pokles z +4,3 % v říjnu).
Rostoucí ceny nafty
Podle francouzského národního silničního výboru (CNR) byla průměrná cena nafty v Evropě ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 1,94 eura za litr. Ceny zůstaly stejné ve srovnání se třetím čtvrtletím roku 2022, ale ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2021 vzrostly o 60 %.
- prosince Rada EU stanovila maximální cenu ruské ropy na 60 dolarů za barel. Omezení vstoupilo v platnost 5. prosince spolu s embargem na dodávky ruské ropy do zemí EU.
Mechanismus cenového limitu bude revidován každé dva měsíce, počínaje polovinou ledna 2023. Limit bude stanoven minimálně o 5 % pod průměrnou tržní cenou ruské ropy a ropných produktů. Podobný zákaz zavedly země G7 (Velká Británie, Německo, Itálie, Kanada, Francie, Japonsko a Spojené státy americké) a Austrálie.
Současné podmínky na trhu s ropou pravděpodobně povedou k vyšším cenám pohonných hmot počínaje druhým čtvrtletím roku 2023. K nárůstu však může dojít v prvním čtvrtletí roku 2023 a zvýšit náklady na dopravu.
Dramatický nedostatek řidičů
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) zveřejnila zprávu o nedostatku řidičů po celém světě.
Nedostatek řidičů kamionů a autobusů v Evropě je téměř v krizovém bodě. Poptávka po dopravě roste a mezi mladými lidmi je o tuto profesi malý zájem. Očekává se, že do roku 2026 se počet volných pracovních míst pro řidiče kamionů zvýší o více než 60 %, protože logistické společnosti se snaží najít dopravce.
Autor: Kamila Rynkiewicz.