Tobias Sopalla
Kseniya Tereshkina
Indexy spotových sazeb se liší, ale celkově naznačují, že trh kontejnerové dopravy v USA opět klesá.
Vyspělé země se nadále potýkají s dopady prudké inflace a recese, které zhoršují výhled v Asii. Poptávka po kontejnerech nadále klesá a objemy se vracejí na úroveň před Covidem.
Ziskovost námořní dopravy dosáhla během roku 2022 historicky vysoké úrovně, především díky mimořádně vysokým průměrným sazbám za přepravu. Provozní narušení a narušení dodavatelského řetězce, které mělo dopad na trh po většinu roku 2021, se během roku 2022 postupně zmírnilo, protože se zmírnilo přetížení a omezení související s Covidem. V souladu s tím se během druhé poloviny roku zlepšila i spolehlivost harmonogramu.
V roce 2023 se očekává zpomalení poptávky po spotřebním zboží. Geopolitická nejistota zůstane vysoká a očekává se, že dojde k přenastavení některých dlouhodobých obchodních vztahů. Výsledkem bude začátek zásadního resetu dodavatelských řetězců, v nichž jsou stále více utvářeny politickými rozhodnutími. Očekává se, že celosvětová poptávka po kontejnerech v roce 2023 klesne. Očekává se, že celosvětový trh s oceánskými kontejnery poroste jen málo, pokud vůbec, tempem mezi -2,5 % až +0,5 %.
Po kostrbatém roce 2022 by se rok 2023 mohl ukázat jako ještě náročnější pro globální obchod se zbožím. Slábne spotřebitelská poptávka, opakující se převis nabídky, pokračující energetická krize a inflace, to vše na pozadí pokračující invaze na Ukrajinu a nedávno velkého zemětřesení v Turecku, které otřáslo globálními dodavatelskými řetězci. Globální ekonomika pociťuje důsledky. Slábnoucí poptávka srazila spotové sazby na hlavních obchodních trasách a ukončilo tak mimořádné dvouleté období pro kontejnerovou dopravu.
„Vzhledem k tomu, že trh kontejnerové dopravy měl relativně klidný vrchol dovozní sezóny, existovala očekávání, že sazby za dovoz zboží do Severní Ameriky budou nadále klesat směrem dolů, ale v novém roce se stabilizují. Nyní jsme dva měsíce do roku 2023 a teď jsme všichni zvědaví, kde je dno. I když se vlády po celém světě snaží podpořit poptávku velkými fiskálními stimulačními balíčky, výrazná nejistota kolem rostoucích účtů za energie v Evropě, zpřísňování amerických úvěrových podmínek a utlumené čínské růstové prostředí nevykreslují pozitivní obrázek. Spotřebitelé také čelí ekonomické nejistotě a silný americký dolar zdražil dovoz věcí do Číny,“ říká Tobias Sopalla, Chief Operations Officer Ocean Logistics ve společnosti AsstrA-Associated Traffic AG.
„Trh čelil v posledních třech letech mnoha obtížím: rostoucí sazby za dopravu znevýhodňovaly dovoz zboží z Číny; klesající poptávka a omezení Covid způsobily problémy se stabilním výrobním okruhem a obchodováním. Nyní, protože Čína byla znovu otevřena na konci roku 2022, se dodavatelské řetězce začínají znovu budovat, ale stále je nedostatek pracovních sil a objednávek od zákazníků. To vše vedlo k poklesu sazeb za námořní přepravu až do doby před Covidem: například sazby TL CN-US klesly v průměru z ~10 000 USD na ~2 000 USD za 40ft kontejner. To pro nás jako speditéra znamená nižší zisky, ale zároveň šanci trhu vymanit se z tohoto začarovaného kruhu,“ říká Kseniya Tereshkina, projektová manažerka AsstrA Business Accelerator.
Autor: Aneta Kovalchik.