Vladislav Lagun
Mark Risenbreg
Elena Vysotskaya
Krize Coivd-19 donutila logistický průmysl k rychlým a rozhodným změnám. Nyní, když se svět posouvá do post-Covidové éry, je nejvyšší čas zeptat se, které z řešení zavedených během krize zůstane v provozu. Manažeři logistiky v mezinárodní dopravní a logistické společnosti AsstrA-Associated Traffic AG sdílejí své myšlenky o tom, „co v logistice klaplo“.
„Dne 5. května Světová zdravotnická organizace oznámila, že ukončuje nouzový stav, který vyhlásila pro Covid-19 před více než třemi lety. Je vhodná chvíle zamyslet se nad tím, jak se dopravní průmysl v posledních letech změnil. Nejistota způsobila vážné ekonomické otřesy, vymazala biliony z HDP, narušila obchod a zavřela podniky. Když se však soustředíme na logistiku, narušení přineslo některé pozitivní výsledky. Jedním z nich je, že byla uznána a upřednostněna základní důležitost dodavatelského řetězce, přičemž byla zachována nutnost investic do technických schopností – jako je viditelnost a odolnost v reálném čase – které byly jasně pochopeny. Covid-19 také donutil účastníky dodavatelského řetězce, aby vyvinuli nové úsilí udržet své podnikání v chodu. Mnoho organizací například zahájilo proces budování pokročilých analytických nástrojů k provádění dynamické racionalizace SKU namísto spouštění jednorázových tabulek, jak bylo dříve populární. Omezení COVID způsobilo nedostatek přepravních kapacit – nabídka převyšovala poptávku. V důsledku toho museli speditéři v takových otřesech trhu podporovat zákazníky kreativnějšími řešeními,“ říká Vladislav Lagun, CCO společnosti AsstrA.
Významná změna je možná díky technologiím, jako jsou zařízení internetu věcí (IoT), nebo senzory, které poskytují cenná data o tom, kde se zboží v dodavatelském řetězci nachází a jeho stav. Mezi takové produkty mohou patřit mražené potraviny nebo léky, u kterých může být kritické sledování teploty. Cloudové platformy řídicích věží, jako je portál dodavatelů AsstrA, si také získaly oblibu jako řešení pro dohled a výměnu informací mezi dodavateli a dalšími účastníky dodavatelského řetězce.
„Pandemie způsobila určité změny v naší mysli. Zaprvé jsme začali chápat, jak důležité je být v kontaktu se zákazníkem, zadruhé jak důležité je minimalizovat lidský faktor v doručovacím procesu – proto jsme začali nabízet multimodální služby na bázi železničního doručování a v neposlední řadě potřebujeme nezaměřovat se na jednu variantu poskytování – měli bychom jít vpřed,“ dodává Mark Risenbreg, Integrated Solutions Manager.
Trh námořní dopravy čelil v posledních třech letech mnoha obtížím: rostoucí sazby za přepravu znevýhodňovaly dovoz zboží z Číny; klesající poptávka a omezení Covid způsobily problémy se stabilním výrobním okruhem a obchodováním.
„Globální situace v námořní přepravě ukazuje, že zmenšení poptávky po nákladní přepravě nadále vyvíjí tlak na snižování sazeb za námořní přepravu. Sazby námořní dopravy během období COVID-19 výrazně vzrostly a vyšplhaly se na 12leté maximum při prudce rostoucí celosvětové poptávce a zpožděních dodavatelského řetězce. Maximální hodnota indexu Freightos Global Container Freight Index tak na podzim 2021 dosáhla 10–11 tisíc dolarů za 40stopý kontejner, přičemž se oproti své úrovni na začátku roku 2020 zvýšila více než 7krát. Z vyšplhání na historická maxima během Celosvětová pandemie, sazby za námořní přepravu od léta 2022 klesly. Globální index kontejnerové přepravy v květnu 2023 klesl za poslední rok o více než 80 %. Nyní tedy Freightos Baltic Global Container Index ukazuje, že trh je na úrovni začátku roku 2020: průměrná hodnota indexu je 1 400–1 500 USD za 40stopý kontejner,“ zdůrazňuje Elena Vysotskaya, marketingová analytička společnosti AsstrA.
Covid-19 urychlil již existující problémy v dodavatelském řetězci a vynesl do popředí důležitost viditelnosti, odolnosti a digitalizace. V minulosti bylo možné dosáhnout snížení nákladů prostřednictvím štíhlých operací, delších dodacích lhůt a nízkonákladové práce. Nyní budou agilita, viditelnost, automatizace a kvalifikovaní lidé klíčem k lepšímu rozhodování a dokonalosti napříč integrovanými pracovními toky dodavatelského řetězce.
Autor: Aneta Kowalczyk.