Podle statistik OSN činí podíl nebezpečných věcí na celkovém obratu nákladů cca 50 %. Správná organizace přepravy nebezpečných věcí silniční, železniční, leteckou, námořní přepravou má strategický význam pro mnoho průmyslových odvětví. Obvykle jsou odesílateli a příjemci nebezpečných věcí podniky, které se zabývají chemickým, petrochemickým, farmaceutickým a důlním průmyslem. Práce dokonale provedená těmito podniky, a také vytváření nových obchodních vztahů ve svých odvětvích, hrají klíčovou roli při zajištění trvalého hospodářského růstu. AsstrA pomáhá svým Klientům využívat veškeré možnosti přepravy nebezpečných věcí všemi dopravními prostředky v mezinárodní dopravě, optimalizovat logistické procesy a vstoupit na nové trhy států SNS, západní Evropy a Asie. Naši specialisté vytvářejí optimální schémata dodávek, přičemž berou zřetel na specifika nákladu, kontrolují dodržování právních, technických a zdravotních podmínek. Díky spolupráci s ověřenými dodavateli přepravních služeb jsme schopni zavádět pružnou cenovou politiku, udržovat vysokou úroveň obsluhy a přepravy nebezpečných věcí (ADR): po moři, železniční.
VÍCE INFORMACÍ
-
Zásady přepravy nebezpečných věcí lze ve zkratce popsat jako systém právních a technických dokumentů schválených příslušnými orgány jednotlivých států, regionálními sdruženími, mezinárodními všeobecnými a zvláštními organizacemi. Komplexnost a různorodost regulačních zdrojů ve značné míře ztěžuje realizaci mezinárodní přepravy nebezpečných věcí, neboť v každém státě se od sebe mohou přijaté klasifikace a postupy lišit.
-
Sjednocení příslušných předpisů a postupů v oblasti letecké přepravy nebezpečných věcí (ADR) podléhá regulaci řadou konvencí a aktů mezinárodních organizací v oblasti letectví. Většina prací na unifikaci a systematizování zásad letecké přepravy provádí Organizace mezinárodního civilního letectví (IFCAO). ICAO zavedla podrobné technické instrukce týkající se bezpečné letecké přepravy nebezpečných věcí. Technické instrukce obsahují společný systém klasifikace nebezpečných věcí. Instrukce obsahují pojem „nebezpečné náklady” a rozlišují devět kategorií (tříd) látek podle kritérií rizik: snadná hořlavost, vznětlivost, radioaktivní vlastnosti, žíraviny atd. Některé třídy mají složitější strukturu. Na příklad náklady, které lze zařadit do třídy 6, se dělí na toxické látky (podtřída 6.1.) a infekční (podtřídy 6.2.). Technické instrukce podrobně upravují zásady pro označení, balení, registraci, obsluhu, přepravu a také zvláštní opatření k zajištění letecké bezpečnosti, požadavky na posádku letadla a tak dále. Letecká přeprava některých látek je kategoricky zakázána. ICAO zakazuje vzít na palubu letadla určité korozní, toxické a radioaktivní látky.
-
Pro sjednocení zásad v oblasti mezinárodní silniční přepravy nebezpečných věcí OSN iniciovala vytvoření zvláštní mezinárodní dohody. Výsledkem této iniciativy bylo vytvoření dohody ADR o silniční přepravě nebezpečných věcí. Dohoda ADR je jednou z nejmarkantnějších unifikací v oblasti přepravy: funguje nejen v zemích Evropské unie, ale také v Ázerbájdžánu, Kazachstánu. Dohoda ADR zavádí rovněž jednotnou klasifikaci nebezpečných věcí, podobnou schválené kvalifikaci v letecké přepravě. V souladu s touto klasifikací bylo vyčleněno také devět kategorií (tříd) látek, přičemž kritériem jsou zdroje nebezpečí. Každá třída má své fyzikální a chemické vlastnosti. V závislosti na těchto vlastnostech upravuje dohoda ADR nezbytné podmínky a předpisy v oblasti silniční přepravy nebezpečných věcí.
-
Základní zásady přepravy nebezpečných věcí po moři jsou popsány v globální mezinárodní úmluvě z roku 1974. Podrobný postup přepravy nebezpečných věcí po moři vypracovaný Mezinárodní námořní organizací (IMO) je obsažen ve zvláštních spisech organizace. Mezinárodní námořní kodex nebezpečných věcí vypracovaný organizací IMO obsahuje také definici „nebezpečných věcí”, popisující devět nebezpečných tříd v závislosti na zdroji rizika. Maritime Dangerous Goods Code představuje komplexní právní nástroj, který stanovuje jasné postupy pro přepravu nebezpečných látek a materiálů. Kodex IMO zohledňuje nejen potencionální rizika některých látek pro námořní přepravu, posádku námořní lodi a jiné převážené zboží, ale také vysoké riziko znečištění životního prostředí a mořského prostoru.
-
Železniční přeprava nebezpečných věcí je upravována dodatky k úmluvě COTIF a SMGS a regionálními právními akty, přijatými v rámci států SNS. Zásady pro železniční přepravu nebezpečných věcí jsou z hlediska struktury podobné zásadám přepravy nebezpečných věcí jinými druhy přepravy. Zvláště pak příslušné dokumenty schválené v oblasti železniční přepravy obsahují jednotnou klasifikaci nebezpečných látek, požadavky na použití zvláštních označení a obalů, stejně jako požadavky na pracovníky, kteří se podílejí na obsluze železniční přepravy. Důležitou podmínkou při železniční přepravě nebezpečných věcí je její realizace v příslušné vzdálenosti od obytných budov.
Přeprava nebezpečných nákladů je upravována mezinárodními a tuzemskými právními dokumenty. Zvláště pak postup přepravy nebezpečných věcí silniční dopravou je definován jak v dohodě ADR, tak v Řádu pro přepravu nákladů silniční dopravou z 15.04.2011, schváleném vládou a v jiných aktech federálního a místního práva. V přepravě nebezpečných věcí leteckou a námořní přepravou jsou využívána nejen akta státních institucí s úzkým rozsahem kompetencí, ale také zvláštní kodexy: Vzdušný kodex, Vodní kodex.
Všechny z výše uvedených zásad lze rozdělit na několik kategorií: zásady pro přepravce, zásady školení, vybavení vozidel a kontejnerů, předpisy o přepravě materiálů v závislosti na třídě rizika, zásady pro realizaci nakládky a vykládky v závislosti na třídě rizika a druhu přepravy, zásady pro označování a použití označení nebezpečí, předpisy o obalech nebezpečných látek, předpisy o dokumentaci. AsstrA svědomitě sleduje změny v tuzemské a mezinárodní úpravě přepravy nebezpečných věcí a zaručuje bezpečnou a rychlou dodávku, přičemž bere v úvahu specifické vlastnosti každé konkrétní nebezpečné látky.
-
Požadavky na přepravu nebezpečných věcí silničními i jinými dopravními prostředky závisí na třídě rizika látek a obsahují požadavky na použití daného obalu (nerozebratelný nebo kombinovaný; věrohodný nebo velmi věrohodný), identifikaci nákladu a jeho označení, pravidla pro provedení nakládky, vykládky, překládky a tak dále. Právní dokumenty stanovující zásady přepravy nebezpečných látek obsahují seznam postupů a dokumentů, jejichž vyřízení je povinné a předchází proces přepravy.
Balíček dokumentů k silniční přepravě nebezpečných věcí obsahuje následující součásti:
- certifikát (licence) k silniční přepravě nebezpečných věcí v mezinárodní dopravě;
- povolení k silniční přepravě nebezpečných věcí, analogické k výše uvedenému, pokud doprava probíhá na federálních komunikacích a v jiných případech;
- nákladní list s příslušnými označeními, jako je: název, identifikační číslo, třídy nebezpečného zboží atd.;
- jiné dokumenty.
Balíček dokumentů týkajících se letecké přepravy nebezpečných věcí obsahuje následující součásti:
- certifikát (licence) k provedení převzetí a obsluhy nebezpečných věcí vzdušnou cestou;
- celní deklarace pro nebezpečné věci;
- nákladní list s příslušnými označeními, jako je: název, identifikační číslo, třídy nebezpečného zboží atd.;
- jiné dokumenty.
Balíček dokumentů určených k přepravě nebezpečného zboží námořní cestou zahrnuje:
- certifikát (licence) k provozování přepravní činnosti nebezpečných nákladů vnitrozemskou a námořní cestou;
- certifikát (licence) k provedení nakládky / vykládky nebezpečných látek a materiálů v rámci vnitrozemské plavby a námořní dopravy;
- námořní nákladní list s příslušnými označeními, včetně: názvu, identifikačního čísla, třídy nebezpečného zboží atd.;
- jiné dokumenty.
K dokumentům nezbytným k přepravě nebezpečných věcí po železnici patří:
- certifikát (licence) k provozování železniční přepravy nebezpečných věcí;
- certifikát (licence) k provádění nakládky / vykládky nebezpečných látek a materiálů vlaky;
- certifikáty shodnosti uskutečněné železniční dopravy s technickými požadavky;
- nákladní list s příslušnými označeními, včetně: názvu, identifikačního čísla, třídy nebezpečného zboží atd.;
- jiné dokumenty.
Klíčový požadavek při přepravě nebezpečných věcí, - využití specializovaných vozidel a kontejnerů. AsstrA spolupracuje s mezinárodními leteckými linkami a přepravními Partnery, kteří mají velké zkušenosti a znalosti v oblasti přepravy nebezpečného zboží. Náš vlastní vozový park je přizpůsoben přepravě nebezpečných věcí silniční dopravou. V našem týmu pracují kvalifikovaní pracovníci, kteří byli proškoleni a získali povolení k práci s nebezpečnými látkami. Naši smluvní partneři - poctivé přepravní firmy - rovněž mají všechny nezbytné licence a certifikáty.
AsstrA získala certifikát SQAS Evropské rady chemického průmyslu CEFIC, který potvrzuje dodržování bezpečnostní techniky, zákoníku práce a ochrany životního prostředí, vysokou úroveň řízení kvality při přepravě nebezpečných chemických látek. Naše firma zajišťuje bezpečné, inovativní, efektivní služby pro přepravu nebezpečných věcí, které splňují požadavky mezinárodního práva. AsstrA nabízí komplexní rozsah služeb dodání látek a materiálů, které patří do tříd rizika 2, 3, podtřída 4.1., 4.3., podtřída 5.1., 5.2., třída 6 podtřídy 6.1., 6.2., 8, 9. Protože je přeprava nebezpečných nákladů spojena s vysokým rizikem, zaručuje AsstrA pojištění nákladů. Kromě toho je AsstrA pojištěna v rámci odpovědnosti za převážené zboží na částku 3 000 000 EUR za každý pojistný případ. Našim spolehlivým Partnerem v oblasti pojištění odpovědnosti za škodu je Zurich Versicherungs-Gesellschaft AG (Švýcarsko).
-